Wednesday, July 3, 2013



HERLIG FORLOVELSE FRA 'FERGELANDET'
FØR BRYLLUP FOTOGRAFERING


Bildene fra denne herlige shooten er sendt til oss av flinke Marianne hos Ljos Foto. Bildene er tatt som en 'Før - Bryllup - Shoot', og vi gleder oss masse til å vise dere bryllupet deres, som fant sted for noen uker siden. Bildene er tatt på forskjellige lokasjoner på vakre Sunnmøre; og sjø, skog og gamle fabrikkområder er kulissene som er brukt, og som igjen har gitt flotte farger og lys til denne bildeserien. We like a lot!


FOTOGRAFEN FORTELLER: Da en god venninne fra videregående, Mari Ann, spurte meg om å vere fotograf i bryllupet deres sa jeg selvsagt JA! Men kort tid etter kom jeg på at den dagen var dato for hjemreisen fra Mallorca. Krise! Først trekte jeg meg, men etter å ha tenkt meg godt om sa jeg at dette skal jeg gjøre  - bare flyet er i rute. 2 juli møttes vi for for å finne lokasjoner. Vielsen skulle gå for seg i Sykkylven, mens festen skulle vere i Ørsta, og jeg midt i mellom. For å vere på den sikre siden mtp tiden fant vi det best å møtes mellom fergene de skulle ta (Sunnmøre = fergeland). Jeg hadde to steder for meg, så for meg en miks av røffe og romantiske bilder; et slitt fabrikkområde, og fjord og fjell ved fergekaien. Da vi først stoppet ved fabrikklokalene var det ikke stor jubel akkurat, mer rynking på nesen og "eh... vel... det var kanskje ikkje helt dette vi hadde sett for oss..." Hehe, jeg skjønner jo at vanlige mennesker uten fotografisk blikk kanskje ikke ser de samme mulighetene og det store potensialet i ulike steder. Jeg gjorde ikke så mye for å overbevise dem, men fikk de med på å ta noen forlovelsesbilder der. Da de såg bildene var de fra seg av begeistring! Kommentarer som "Hit bare MÅ vi på bryllupsdagen!" og "Er det meg? Er jeg så pen???" Fabrikklokalene var stor suksess, både brudeparet og fotografen var veldig fornøyde etter dagens shoot.Turen gikk så videre til Sulesund der brudeparet skulle ta fergen videre. Det var både berg, fjord og fjell, samt mark, skog og en fin traktorveg. Vi prøvde oss litt frem i regnet, og det fungerte veldig fint. Paret, speseilt brudgomen Kjetil, var nok mer positiv etter shooten enn før. Det var jo slettes ikke noe farlig å bli tatt bilder av, og veldig greit å få øvd seg litt.

Jeg er utdannet siviløkonom, men klarte aldri å legge fotodrømmen helt på hylla, og skal nå satse for fullt med firmaet Ljos Foto. Ca 35 bryllupsforespørsler i 2013, bare gjennom "jungeltelegraf", er jeg godt fornøyd med. Det lover bra for fremtiden til Ljos Foto! Jeg holder til på Skodje like utenfor Ålesund og elsker å ta bilder i naturen og i naturlig lys.