Saturday, October 19, 2013



VÅTT & VARMT FRA SELSØYVIK


Ida Cecilie og Per-Morten, giftet seg 22. juni 2013 i Rødøy kirke, en veldig våt sommerdag. Men som dere får se av bildene, la det ingen demper på stemningen, det fremkommer som en særdeles varm og rørende bryllupsdag. Vi har flere ganger kjent det i hjerteroten når vi ser de magiske og stemningsfulle bildene Fotograf Nadia Norskott har fanget fra denne vakre dagen på Helgeland i vårt vakre Nord-Norge. Selve bryllupsfesten ble holdt ved brudens hjemsted, ei lita øyperle som heter Selsøyvik, og mer intimt, mer norskt og vakkert kan man nesten ikke få det. Norge er et land med mye natur og mye vær. Men med en dyktig fotograf, er det ingen umulighet å skape bilder og atmosfære som treffer oss rett i sjelen. Alt trenger ikke være solnedgang og sandstrender, det kan også være regndråper som treffer vannet, tåke som ligger som et mystisk slør over spektakulær natur og omgivelser, eller duggfriskt gress - urørt av menneskeføtter. Som ved alle aspekter i livet, finnes det skjønnhet i alt som er. Vi må bare se det. En dyktig fotograf med det rette øyet - formidler det perfekt til oss som ikke var tilstede, og får de som var der til å huske det akkurat slik det var.


BRUDEPARET SIER: Vi hadde lenge drømt om å gifte oss her ute, siden dette er en plass som betyr utrolig mye for oss. Det var også 30 år siden brudens foreldre giftet seg her og 50 år siden brudens tante giftet seg i samme kirke. Dermed ble dette veldig spesielt for hele familien. men vi visste at dette ville kreve mye dugnadsarbeid. Vårt aller største ønske var å få en rolig og avslappende bryllupsfeiringa og dele denne perla vår med våre familier og venner. Til selskapslokale fikk vi låne skolen på øya + satt opp et partytelt på fotballbanen. Servise, bestikk, duker og lignende fikk vi låne av gode naboer på øya. Hos dem fikk vi også et par gode tips og råd om hvordan vi kunne få bryllupet gjennomført siden de tidligere hadde hatt bryllup her.

Vi leide inn egen kokk som tok seg av alt av mat. Sammen satte vi sammen en meny med velkomstdrink, forrett, hovedrett, dessert, nattmat samt frokost til dagen etter siden de aller fleste gjestene overnattet på øya. Selv tok vi oss av alt av pynting av lokalene, lagde programhefter til kirken, menyoversikt, bordkort og bordkart. Vi ønsket å holde en mest mulig ren og rolig stil så det ble mye glass, hvite lys og servietter, sølv, og ellers det vi fant av små skatter i de gamle husene våre på øya + for det meste villblomster. Brudens mor lagde alt av blomster og oppsatser, og brudebuketten. Bryllupskaken ble laget av brudens gudforeldre+moren. Det meste av inspirasjon og ideer ble hentet fra venner og familie. Vi er så heldige å ha mange kreative sjeler rundt oss som kom med masse fine, gode innspill.

- Beste minne: Det ble en helt utrolig reise for oss begge to. Det å få dele en så spesiell dag med alle ens nærmeste og i slike spesielle omstendigheter, er et helt utrolig minne. Men skal vi plukke ut ett spesielt minne: Var det for bruda når jeg møtte øynene til min far på kirketrappa, alle følelsene som ble gjenspeilet i øynene hans, for så når vi sammen gikk opp kirkegulvet til skjør fiolinspill med Halvdan Sivertsen "Bruremarsj fra Lødingen". Den nyforelska følelsen som bruste i meg da jeg så min fantastiske mann stå der å vente på meg med tårer i øyekroken. For brudgommen var det når dørene i kirka gikk opp og bruda kom gående ned kirkegulvet. Da var det vanskelig å holde tårene tilbake.

- Tips til andre brudepar: Det at vi valgte å feire brullupet vår på en øy bød på endel utfordringer med henting, frakting og bringing av diverse saker og utstyr. Vi hadde vel kanskje ikke den beste planen for hvordan vi skulle løse dette, men tok det mer "på sparket". Men takket være noen helt fantastiske naboer på øya og familiemedlemmer som har vært helt uunværlig, kom vi i mål. Så som tips: Ikke vær redd for å bruke ressurser man har i nærmiljøet, spør om hjelp, lag liste over arbeidsfordeling, folk er som regel overivrige etter å hjelpe til når det kommer til bryllup. Så er det helt utrolig hva man kan få til på et nokså lavt budsjett.

- Hvorfor Nadia Norskott som fotograf: Nadia er en fargeklatt av de sjeldne. For et herlig menneske som har en formidlingsevne gjennom bilder som gir meg gåsehud. Jeg har lenge kjent til Nadia og hennes kreativitet, og beundret henne stort, så jeg var ikke et sekund i tvil på hvem jeg ville ha som min bryllupsfotograf. Nadia får med seg de små detaljene man egentlig ikke tenker over der og da, men som setter så utrolig mye stemning når man i ettertid setter seg ned å ser på bildene. Samtidig har hun en helt herlig personlighet, er sprudlende, kreativ, nyskapende og impulsiv, noe som gjør at man er garantert personlige, flotte bilder som man har resten av livet!

FOTOGRAFEN FORTELLER: En av sommerens aller vakreste dager var våt og kjølig, men Ida Cecilie og Per-Morten glitret i regndråpene da de feiret bryllup på Helgeland. Jeg hadde på forhånd gledet meg utrolig mye til å fotografere dem, siden de hadde valgt å gifte seg i øyriket hvor jeg selv vokste opp. Hele bryllupsfølget ankom med båter, og på bryllupsdagen var skyene fulle av store regndråper.

Da jeg og brudens far ventet på Ida på kirketrappen, skjønte jeg at dette kom til å bli tårevått. Da Ida kom og så faren sin vente på seg, fikk jeg tårer i øynene. Den stoltheten og nærheten de to viste hverandre uten å si ett ord ga meg gåsehud, og da de møtte en rørt Per-Morten ved alteret, trillet tårene bak kamera. Etter den vakre vielsen reiste vi videre med båter, og tok underveis bryllupsbilder på en liten holme. Festen ble holdt i et partytelt, og med regnet trommende på taket, de følelsesladde talene og så mange smil ble det en fantastisk kveld. Etter å ha fulgt brudeparet over til en øde holme, hvor de skulle tilbringe bryllupsnatten i en lavvo, sto klissvåte sauer og kikket rart på meg.

Dagen etterpå kledde de på seg brudekjolen og dressen igjen, og vi dro ut i naturen for å ta litt flere bilder. (Denne bildeserien kommer i egen post). Siden det bare er 4 fastboende på Selsøyvik, var det ikke vanskelig å finne et stille sted for oss selv, og i duggvått gress tok vi de siste bildene før jeg reiste tilbake til Oslo.

Dette er nok det mest regnvåte bryllupet jeg har fotografert, og også det varmeste. Måten brudeparet og familien viste sine nærmeste hvor mye de setter pris på dem, er noe jeg aldri vil glemme.

LEVERANDØRER: Bryllupsfotograf: Fotograf Nadia Norskott // Brudekjole: Pronovias // Sko: Hoegel + støvler fra loftet // Hår & makeup: Brudgommens søskenbarn // Brudgommens antrekk: House of Singles // Location: Selsøyvik // Kirke: Rødøy kirke