Saturday, October 5, 2013



SOMMERDRØM FRA KOSTER


Idag har vi et superkult, intimt og romantisk bryllup, med skandinavisk 'boho chic flava' fra juli i sommer. Vi snakker Koster - Sverige, brud syklende til sitt eget bryllup på tandem sykkel med sin pappa, og en vielse under den store eiken fra barndommens minner, på en sommereng omgitt av sine aller nærmeste. Bruden Ida i en vakker & bohemsk kjole, med en enda vakrere kul på magen, barbent i mintgrønne sandaler og blomsterkrans i håret. Og da er NWB 'solgt'. I teksten fra bruden, får du bekreftet det du ser gjennom bildene, og hvorfor deres bryllupsfeiring ble som den ble. Og med hennes ord, får du også bekreftet at en dyktig bryllupsfotograf er ikke en utgift, men en investering, på din kjærlighetskonto. Det er så mange andre steder i budsjettet man kan gjøre justeringer. Bilder som dette, fra Ida og Sindre sitt magiske sommerbryllup er rett og slett priceless, og minner du aldri vil være foruten når du først har fått de. Men de kan aldri fanges på nytt, så velg din bryllupsfotograf med hjertet - fotografen skal tross alt fange din aller største dag akkurat slik du og dere er. Bryllupsfotografen som har fanget Sindre & Ida, og deres kjærlighet, er flinkeste Michaela Klouda. Brudgommen derimot, har en kortere versjon av dagen, og selv uten smilefjes, måtte vi trekke på både smilet, og humorstrengene.



BRUDEN FORTELLER: Det er vanskelig å velge seg ut ett minne. Men jeg tror det å ankomme enga på tandemsykkel med faren min, og se alle i familien som jeg er så glad i vente på oss under den store eika, kommer ganske høyt opp. Selve vielsen var også veldig fin. Den var akkurat passe lang, og han som viet oss var en søt og lettrørt Kosterboer som også var som håndplukket for oss. Ordene han hadde valgt ut var så passende at det traff oss rett i hjertet, og jeg tror alle ble beveget. Vielsen var nær og intim, enkel og ekte på en måte. Det handlet bare om oss to, kjærligheten i mellom oss, og valget vi tok den dagen.

- Tips til andre brudepar; Ikke stress. Husk at dere er to mennesker som skal gifte dere og at det skal være hyggelig for dere begge. Ikke føl dere presset av familiemedlemmer eller andre rundt dere, man kan faktisk gifte seg akkurat slik man vil! Husk hva som skal være i fokus, nemlig kjærligheten mellom dere og det løftet man gir hverandre, ikke kjolen eller håret eller de uendelige talene. Føl dere fri til å nyte dagen! Man kan gifte seg og ha et fint bryllup uten å bruke opp en halv årslønn. Jeg fikk kjolen av en god venninne (jeg hadde noen år tilbake uttalt at «den kjolen vil jeg gifte meg i en dag!»), skoene var et par sandaler jeg hadde kjøpt den sommeren og brudebuketten ble plukket av mamma kvelden før. Vi var bare nærmeste familie, det vil si foreldre og søsken med familie, knapt 15 stk. Bryllupsfesten blir en hagefest som vi skal ha hos noen venner neste sommer, da brura også kan svinge seg!

- Inspirasjonen bak feiringen; Mange jenter har et bilde på hvordan den dagen man skal gifte seg skal være. Jeg skal ikke lyve å si at dette ikke gjelder meg. Siden jeg var ganske liten har jeg villet gifte meg på denne enga, ved denne store, gamle eika, på mitt «smultronställe» – Koster – der jeg har tilbragt alle mine barndoms somre. Utenom dette ville vi begge ha noe enkelt. Enkelt for oss er ikke nødvendigvis mindre viktig eller vakkert, men vi følte at det flyttet fokuset vekk fra alle overflatiske omstendigheter rundt bryllupet, og vi satte igjen med selve kjernen i det å gifte seg. For oss er det å love hverandre å prøve sitt aller beste å holde sammen og respektere hverandre for resten av livet. Det er en alvorlig, men allikevel utrolig romantisk tanke.

- Hvorfor Michaela Klouda; Jeg kjenner Michaela, men jeg kjenner også andre fotografer. Grunnen til at jeg ville ha henne var jo først og fremst fordi jeg synes hun tar veldig fine bilder, og fordi jeg følte hun var en person som kunne forstå hva det handlet om for oss. Bildene hennes er «ekte» og hun har en helt utrolig evne til å nesten være usynlig og allikevel fange de rette øyeblikkene. Jeg var ganske gravid og veldig forkjøla, allikevel følte jeg meg vakker på bildene. Vi ønsket ikke å bruke så mye penger på bryllupet, men å leie inn Michaela som fotograf har jeg ikke angret et sekund på. Hun klarte virkelig å fange «sjelen» i det hele.

BRUDGOMMEN FORTELLER:
- Beste minne fra dagen; Bryllupsnatten.
- Tips til andre brudepar; Ikke vær gravid når du gifter deg.
- Inspirasjonen bak feiringen; Mannen fra Gjensidige Bank.
- Hvorfor Michaela Klouda; Hvem er Michaela?

LEVERANDØRER: Bryllupsfotograf: Michaela Klouda // Hvem som fikk det hele i orden; Strömstad Kommune ved Inger Sand Börjesson // Vigsler; Ingemar Edwardsson - sjømann, militær, lærer, snekker // Mat og lokale; Ekenäs Hotell ved Ima Andresson // Blomsterkranser; Växtriket, Strömstad // Sykkelutleie Strømstad ved Frank

................................................................................................................................................................................


THE NOTEBOOK er NWB sin egen lille online bok, hvor vi har samlet kreative & dyktige bryllupsleverandører som ønsker å strekke seg litt lenger, på alle måter. Har du et unikt produkt, tjeneste eller merkevare, som du mener vil passe inn i vår oversikt, ta kontakt med oss for mer informasjon, kriterier og medlemshonorar. Er du bryllupsfotograf, og vil vite mer om THE NOTEBOOK, og hvordan bli medlem - ta kontakt, vi hjelper deg gjerne!