Sunday, December 8, 2013


MODERNE & ELEGANT


Åh, som vi har gledet oss til å vise dere disse fantastiske bildene som Anne-Kari fra Studio AKM har sendt oss, fra dette stilige bryllupet i Mosjøen. Benedicte & Frank giftet seg 10. august i år, og fotograferingen er tatt i Sjøgata, Drevja og Mosjøen. Og vi må si at Mosjøen har virkelig vakre omgivelser og natur å by på. Bruden er slående vakker i sin 'Barcelona' kjole, fra Rosa Clara, og vi liker hele stilen hennes; med den enkle brudebuketten av hvite hortensia, samt hår & makeup, noe som også gjør seg veldig godt på bildene. Her er det bare å la seg rive med av fantastisk natur, en smashing brudepar, og vakre & stemningsfulle bilder.



BRUDEPARET FORTELLER:

- Beste minne fra dagen: Beste minne fra dagen må være å få feire dagen sammen med gjester som har reist langt og kort for å være sammen med oss. Å få se alle de vi er så glade i i kirka og under selskapet var rørende og minner oss om hvor velsignet vi er. Det var også rørende da gjestene holdt en overraskende avslutningsseremonien for oss. Vi hadde det så kjekt at vi helst ikke ville dra fra feiringen, men en gang må det jo også ende! Før vi dro, samlet alle gjestene seg rundt oss, tente hvert sitt telys de satte i et stort hjertemønster og sang ”Kjærligheten seirer.”

- Inspirasjon bak feiringen: Som brud har jeg drømt siden jeg var liten jente om å gifte meg. Da jeg var 10 år klipte jeg ut alle ”vi har giftet oss-” bilder og ”brudekjoler til salgs”-annonser jeg fant i lokalavisen og tantes ukeblad. Det hele resulterte i en enorm rød perm med hundrevis av brudekjoler som jeg bladde i titt og ofte. Og når jeg fant drømmemannen, så hadde jeg allerede bryllupsplanene klare på andre date! To år etter datingen ble vi mann og kone, og vi fikk drømmebryllupet med 70 nære gjester, og 120 gjester til kaffe. Grunnen til at vi feiret i Mosjøen var fordi vi kommer til å slå oss ned her, og siden bruden og hennes familie kommer fra Fræna, et sted litt utenfor Molde, var det viktig for oss å vise frem byen på Helgeland vi har blitt så glad i.

- Tips til andre brudepar: Husk å ta vare på hverandre! I ukene fremfor bryllupet er det lett å være så stresset med alle forberedelsene at man nedprioriterer å bare være kjærester. Det er dessuten ekstra lett å ha kort lunte når man er spent og travel; ha derfor time-out og filmkvelder og heng med hverandre med den største samvittighet, selv om bordkortene bare er halvveis og du aner ikke hvilken frisyre du vil ha.
Og uansett hvor godt forberedt du tror du er, så er det alltid noe som vil være glemt. Men det trenger ikke å sette stopper for noe som helst! Vi hadde hatt valstime, men glemt å finne musikken vi skulle danse til. Når det kommer til økonomi, er det mange steder man kan spare inn penger, og mange steder man kan øse ut i det uendelige. Vi sparte penger på å ha noen venner som middagsservitører, lage all pynten selv og å ha et alkoholfritt bryllup siden det falt oss naturlig. På denne måten sparte vi oss tusenvis av kroner, men fikk likevel en drømmedag som oste av personlighet og eleganse.

- Budeparets Antrekk: Kjolen er fra det spanske merket Rosa Clara, og valget falt på 2013-modellen som heter ”Barcelona.” Jeg visste jeg var solgt da jeg prøvde kjolen for første gang, men prisen var mye over budsjett. Kjolen endte opp med å bli min da vi var så heldige å ha en god familie som kunne være med å sponse kjolen som bryllupsgave. Det er en sann prinsesskjole som jeg ikke kunne vært foruten! Når det kom til sko, var dette et mareritt da jeg bruker str 42, og alle de potensielle skoene jeg hadde fått tak i hadde for høy hæl i forhold til lengden på skjørtet. Jeg endte derfor opp med en kjole til nesten 30 000 kr, og et par åpne sandalsko fra Økonomisko til 49 kr! Men både kjole og sko satt som et skudd, så da gikk det greit. Hår & make-up ble gjort av min gode venninne Kristina Othelie Bjørnholm Farstad, som er makeup artist, og la en brudesminke som holdt hele dagen. Hun var også så sporty at hun også fikset håret mitt! Siden mange av bryllupsgjestene bodde hos oss, og jeg ikke brukte en lokal frisør, var vi så heldig å få sitte på en av Mosjøens flotteste frisørsalonger ”Headline” i forbredelsestimene. Det er altså mulig å leie en stol om frisøren kommer langveis fra! Brudgommens antrekk er en standard kjole og hvitt, kjøpt i Mo i Rana. Vi prøvde oss frem med ulike gråfarger på buksen for å se om vi skulle lette litt på det sorte, men endte opp med det klassiske. Brudebuketten er fire hvite hortensiaer som er satt sammen. Siden kjolen er så mye i seg selv, og jeg er livredd kontraster, valgte jeg en enkel bukett som komplimenterte i stedet for å veie opp. Hadde jeg vært junibrud, hadde jeg garantert valgt en peonbukett, men da de ikke er i sesong i august, var hortensia en god nummer to. Så tenk på blomstersesongen når du setter bryllupsdato, da er det lettere å planlegge buketten.

- Dekor, mat  & Fest: Under middagen dekorerte vi lett med krysantemum i vaser og syltetøyglass. I kirka hadde jeg tre flotte venninner som fylte selvpyntede syltetøyglass med markblomster som senere ble brukt til pynt i kaffen. Vi sparte med andre ord mye penger på blomster da buketten og pynten var enkel, men jeg var strålende fornøyd med resultatet! En god kamerat av oss er kokk, og stilte opp med en fantastisk treretters som gjestene har skrytt av siden bryllupet. Vi valgte å feire den store dagen i vår lokale pinsemenighet, Betel Mosjøen. Det er et enormt lokale hvor vi fikk ha middagen i èn sal, og kaffe og kaker i en annen! Det passet oss ypperlig da vi fikk 50 nye gjester til kaffeservieringen, og hadde nesten 40 kaker! God plass betyr mye!

- Hvilken sang danset dere til? Vi hadde helt glemt å finne brudevals, så fire minutter før valsen skulle starte, sprang jeg (bruden) bort til lydmannen og fikk han til å sette på melodien Tri Orisky Pro Popelku; musikken til ”Tre nøtter til askepott!” Så om vi var enn så lite forberedt på akkurat denne delen, ble det likevel en flott vals, og mange av gjestene danset med.

- Hvorfor AKM som fotograf? Som journalist har jeg vært i kontakt med mange fotografer, men sjeldent vært borti en så sprudlende fotograf som AKM. Hun har et godt øye for detaljer og lys, og var flink til å fortelle oss hvordan bildene skulle bli best mulig. Kjemi er utrolig viktig, og AKM er flink til å snakke og å ta vare på kundene sine! Det var dessuten utrolig befriende med en fotograf som nærmest garanterte meg at vi fikk tatt utebilder, selv om det kunne regne, men hadde eget studio om vi skulle være svært uheldige. Men uheldige var vi ikke; verken med været eller med fotografen!

LEVERANDØRER: Bryllupsfotograf: Studio AKM // Brudekjole: Rosa Clara via Brudekjolen // Hår & make-up: Kristina Othelie Bjørnholm Farstad // Selskapslokaler: Betel Mosjøen // Brudgommens antrekk: Kjole & hvitt